[:fr]Du crayon à la souris, l’histoire de l’animation.[:en]From pencil to mouse : the history of animation.[:]

, par

[:fr]Si Toy Story 3 est devenu à ce jour le film d’animation le plus rentable du cinéma d’animation, il fait partie d’une longue lignée d’un genre cinématographique toujours en expansion. Comment parler de ce genre sans mentionner l’un des plus connus : Walt Disney. Cependant, l’origine est encore plus ancienne. Nous allons retracer plus de 100 ans d’histoire du cinéma d’animation.

Le concept.

Le cinéma c’est quoi ? C’est une succession d’images fixes qui défilent à grande vitesse et notre cerveau voit l’illusion de mouvement. C’est le principe de la persistance rétinienne. Une seconde d’un film est composée de 24 images. Lorsqu’il s’agit d’un film en prise de vues réelles, ce n’est pas si complexe, la caméra enregistrant tous les mouvements.

En revanche pour le cinéma d’animation, la technique est bien différente. Il faut que le dessinateur dessine plusieurs fois la même image avec un léger décalage de mouvements (image A : le pied frappe dans le ballon / image B : le ballon se soulève légèrement / image C : le ballon se soulève plus / image D : le ballon se soulève encore plus / …). Cette méthode longue et fastidieuse est la base de l’animation.

Les jouets optiques.

Si le cinéma apparait en 1895 avec les Frères Lumière à l’aide d’une caméra, l’animation est arrivée bien avant cela.

Le phénakistiscope est un des premiers jouets optiques. Inventé par Joseph Plateau en 1832, ce jouet est constitué d’un disque percé de fentes avec des dessins dessus. Il est fixé à une tige pour le faire tourner. En se plaçant devant un miroir et en regardant par les fentes, les dessins prennent vie.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

William George Horner invente en 1834 le zootrope. Il s’agit d’un cylindre composé de deux parties. La partie inférieure, fixe, permet de le tenir. La partie supérieure, amovible, est percée de fentes verticales. A l’intérieur de ce cylindre se trouve une bande de papier avec des images. Lorsqu’on fait tourner cette partie et qu’on regarde à travers les fentes, on a l’illusion de mouvement. Il tient son nom du fait que les animations étaient souvent des animaux.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

En 1868, John Barnes Linnet crée le folioscope. Le procédé est simple. Sur un petit livret se trouvent des images dessinées. Lorsqu’on le feuillette, l’animation prend vie.

historique cinema animation disney pixarEn 1876, Emile Reynaud invente le praxinoscope. Il fonctionne sur le même principe que le zootrope, sauf que cette fois-ci, les fentes sont absentes, et en face de chaque dessin (au nombre de douze) se trouvent des miroirs. L’avantage de cette méthode est déjà d’avoir un plus grand confort visuel, et de pouvoir regarder l’animation à plusieurs à la fois.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

Trois ans plus tard il développe le praxinoscope-théâtre. Cette technique va permettre d’avoir un personnage animé sur un décor fixe. Sur un support se trouve ce qui bouge, sur un autre support ce qui reste fixe (afin d’éviter de tout dessiner à chaque fois). Dans une boîte et par un jeu de plaques de verre et de miroirs, le spectateur doit regarder à travers le couvercle. Il va alors avoir l’impression de voir au premier plan un personnage animé avec au second plan un décor.

historique cinema animation disney pixarIl faudra plusieurs années de travail pour qu’Emile Reynaud parvienne en 1888 à concilier l’analyse du mouvement et la technique de projection avec son théâtre optique. Reprenant la technique du praxinoscope-théâtre, l’animation peut avoir entre 300 et 700 dessins. Pouvant être regardée par plusieurs personnes à la fois, elle a aussi la possibilité d’être ralentie ou accélérée. On peut dire que c’est la naissance du premier dessin animé (appelé à cette époque pantomimes lumineuses). Lorsqu’il proposa ce procédé au musée Grévin le 28 septembre 1892, il ne s’attendait pas à un tel succès. Jusqu’en 1900, près de cinq cent mille personnes assisteront à ce nouveau divertissement. Malheureusement, suite au déclin de sa machine, Reynaud brûlera ses bandes. Très peu en réchapperont. On peut citer dans ses oeuvres : Un Bon bock, Clown et ses chiens, Pauvre Pierrot

historique cinema animation disney pixar

Le cinéma.

Avec l’apparition du cinéma par les Frères Lumière en 1895, les techniques commencent à se développer.

En 1908, le premier dessin animé cinématographique viendra d’un Français : Emile Courtet (aussi nommé Emile Cohl). Il projette Fantasmagorie à Paris avant de partir aux Etats-Unis. Ce dessin animé dure 1 minute 40 (la bobine faisait 36 mètres de long). Contrairement à ses prédécesseurs, Courtet n’utilisa pas la technique du décor indépendant du personnage. Il dessina donc à chaque fois l’intégralité de l’image. Son court-métrage est un clown dessiné à la craie sur un tableau noir. Il intègre parfois sa propre main dans le film. On retrouvera cette idée d’histoire avec La Linea créée par Osvaldo Cavandoli en 1977.

historique cinema animation disney pixar

Les premiers grands studios d’animation apparaissent en 1913. Les méthodes s’affinèrent pour un meilleur rendu. Raoul Barré inventa la règle à tenons. Cet outil est d’une grande simplicité. Il suffit d’accrocher des feuilles trouées dans des tenons pour que chaque feuille soit positionnée exactement de la même manière. Ce qui permet de faire des successions d’images beaucoup plus précisément. Pour vérifier que l’animation se passe bien, il suffit de feuilleter les dessins et la persistance rétinienne permettra l’illusion de mouvement.

historique cinema animation disney pixar

La recherche de l’efficacité s’amplifia en 1914. John Bray et Earl Hurd inventèrent le cellulo. Ils améliorèrent l’idée de Reynaud et Courtet. Les personnages sont dorénavant dessinés sur une feuille transparente et le décor est sur une feuille en papier en dessous. Le gain de temps de travail augmenta la productivité. En 1920 Bray présente The Debut of Thomas Cat.

Dave et Max Fleischer inventèrent un nouveau procédé en 1915 pour améliorer le réalisme des mouvements : la rotoscopie. La feuille est posée sur une table transparente où sont projetées par en-dessous des scènes de films. Le dessinateur reproduit les contours de ce qu’il voit image par image.

historique cinema animation disney pixar

Lorsque la Seconde Guerre Mondiale éclate, l’armée américaine va être une occasion rêvée pour John Bray. Il va avoir des fonds pour améliorer l’animation et proposer ainsi des formations aux militaires à travers des dessins animés. Le Studio System va décomposer le travail d’animation en plusieurs tâches (comme le travail à la chaîne) : d’abord les dessinateurs, puis les coloristes… Les studios Fleischer vont même produire un long-métrage : Les voyages de Gulliver (1939).

historique cinema animation disney pixar

L’essor.

C’est en 1928 que le cinéma d’animation va connaître une révolution. Un personnage culte, voire emblématique de l’animation, apparait : Mickey Mouse. A l’origine, il s’appelait Mortimer et est apparu dans le court-métrage Plane Cray. Il faudra attendre Steambot Willie pour avoir la version définitive de Mickey sur son bateau.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

1933 va être l’année de la couleur pour l’animation avec Les trois petits cochons de Walt Disney. Ce travail va être récompensé par l’Oscar du Meilleur Court-Métrage.

historique cinema animation disney pixar

Comme tout homme visionnaire, on veut voir toujours plus loin et plus grand. Le 21 décembre 1937 un conte des Frères Grimm va être transposé sur grand écran. Blanche-Neige et les Sept Nains est le premier long-métrage d’animation de Disney. Il aura fallu trois ans de travail. Mais ces trois années vont permettre d’améliorer de nombreuses techniques, à commencer par la caméra multiplane. Avec cet outil, il va être possible de créer la profondeur de champ, rendant plus réaliste l’image. Les couleurs vont aussi s’améliorer avec une gamme beaucoup plus étendue et même des couleurs texturées. Les équipes vont aussi créer des méthodes pour des effets tels que l’eau qui coule ou une pluie.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

Disney va continuer sur sa lancée en faisant de nombreux longs-métrages devenus des classiques du cinéma. Mais le créateur de la souris ne sera pas le seul à avoir ce genre d’idée. Le cinéma d’animation sera repris partout dans le monde avec des techniques nouvelles, un autre style graphique, de nouvelles histoires…

L’animation par ordinateur.

L’animation à la main avait été une révolution dans le cinéma en proposant un nouveau genre. Comme tout, les techniques évoluent et les ordinateurs vont devenir eux aussi un outil d’animation.

En 1978, Tron est un long-métrage avec des acteurs réels dans un décor tout en images de synthèse.

historique cinema animation disney pixar

Mais que serait ce dossier sans parler de Pixar ? Ce studio spécialisé dans l’animation va commencer par des publicités mais surtout par des courts-métrages qui seront régulièrement primés. La force de ce studio sera de proposer une nouvelle technique d’animation. Fini les images de synthèses pour des films, leur but est de faire des productions uniquement par ordinateur.

En 1995 marquera une nouvelle “ère” dans le cinéma d’animation. Toy Story est le premier long-métrage en images de synthèse.

historique cinema animation disney pixar

Les autres animations.

Nous avons traité uniquement du cinéma d’animation dessiné à la main ou par ordinateur. Mais il ne faut pas oublier qu’il existe d’autres méthodes.

On peut citer le stop-motion, qui consiste à prendre en photo une scène, puis de déplacer de quelques millimètres un élément, de reprendre une photo pour avoir l’image suivante, et ainsi de suite. L’étrange Noël de Monsieur Jack est fait de cette manière.

historique cinema animation disney pixar

Chicken Run ou Wallace et Gromit sont quant à eux faits aussi en stop-motion mais le matériau des éléments est de la pâte à modeler.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar
L’animation par ordinateur se développera jusqu’à la motion-capture. Un acteur avec des repères sur lui se déplace dans un décor et ses mouvements sont captés puis retranscris sur ordinateur. Un film qui utilise ce principe est par exemple Le Pôle Express qui est entièrement en images de synthèse.

historique cinema animation disney pixar

Conclusion.

Aujourd’hui les studios rivalisent aussi bien scénaristiquement que techniquement. En plus de 100 ans, on est passé de quelques images dessinées à la main à voir à travers une fente à des longs-métrages sur grand écran faits par ordinateur. Que ce soit à la main ou par une souris, l’animation ne cesse de s’améliorer et de nous émerveiller.[:en]While Toy Story 3 has become (at this day) the highest-grossing animated feature ever made, it belongs to a long tradition of an ever-expanding film genre. One cannot bring up this genre without mentioning one of the most famous: Walt Disney. The birth of animation was nevertheless even earlier. Here we shall go back over more than a hundred years in the history of animation.

The concept.

What is a film? It is a series of static images that scroll at high speed enabling our brain to experience the illusion of movement. This is the persistence of vision theory. 24 pictures make up one second of film. When it comes to live-action films, things are not as elaborate, as the camera records every single movement.

When it comes to animated films, on the other hand, the technique is far more different. The draughtsman needs to draw the same frame several times with a slight difference to the previous one regarding motion (image A: the foot kicks the ball / picture B: the ball slowly rises / picture C: the ball rises higher / picture D: the ball rises even higher /…). This lengthy and tedious process is the basic foundation for all animation.

Optical toys.

While cinema came into being in 1895 with the Lumière Brothers and the help of a camera, animation, on the other hand, had been in existence well before that.

The phenakistoscope was one of the first optical toys ever made. Invented by Joseph Plateau in 1832, this device included a disc that had slits in it and drawings on it. It was attached to a handle to make it spin. When you stood in front of a mirror or looked through the slits, the drawings came to life.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

William George Horner invented the zoetrope in 1834. It was a cylinder consisting of two parts. The lower part was fixed and enabled you to hold it. The upper part was removable and had vertical slits cut in the sides. Inside this cylinder was a strip of paper with pictures on it. When you spun this disc and looked through the slits, you experienced the illusion of movement. It was named as such because the animations of the time often featured animals.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

In 1868 John Barnes Linnet invented the flip book. How it worked was simple: when you flipped through the pictures that were drawn in a small booklet, the animation came to life.

historique cinema animation disney pixar

In 1876 Emile Reynaud invented the praxinoscope. It worked on the same principle as the zoetrope, except that this time there were no viewing slits, and at the opposite side of each drawing (there were twelve of them) were mirrors. The advantage of this method was for one thing to allow much easier viewing, and enable several people to watch the animation at the same time.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

Three years later he came up with the Praxinoscope-Theatre. This technique enabled a character to be brought to life against a static background. What moved was on one stand, and what stayed put was on another (so as not to have to draw it all over again each time). The viewer had to look through the lid of a box and through a set of glass plates and mirrors. He or she would then get the impression they were watching an animated character in the foreground and scenery in the background.

historique cinema animation disney pixar

It took several years of research for Emile Reynaud to manage, in 1888, to reconcile the study of motion and the projection technique with his Théâtre Optique. Employing the same technique used for the Praxinoscope-Theatre, the animation could here be between 300 and 700 frames long. It could be watched by several people at the same time, and could be sped up or slowed down. One could say that this was the birth of the first animated film (then called Pantomimes Lumineuses). When he showed the Musée Grévin (Paris, France) this animation device on September 28th, 1892, he did not expect it to be such a success. Up until 1900, nearly five hundred thousand people were to attend this new entertainment show. Unfortunately, following the wear and tear on his machine, Reynaud was to burn his strips. Very few were to be saved. Among his works one should mention: Un Bon Bock (aka A Good Beer), Clown et ses chiens (aka The Clown and His Dogs), Pauvre Pierrot (aka Poor Pete)…

historique cinema animation disney pixar

The cinema.

When cinema came into being with the Lumière Brothers in 1895, techniques started being developed.

In 1908, the first fully animated film was made by a Frenchman: Emile Courtet (also known as Emile Cohl). He screened Fantasmagorie in Paris before heading off to the United States. This cartoon is 1 minute and 40 seconds long (the reel was 119 feet long). Unlike his predecessors, Courtet did not use the technique involving a background that was separate from the character. He therefore drew the entire image each time. His short film was about a chalk-drawn clown set on a blackboard. He sometimes fitted his own hand into the film. This plot idea was seen in La Linea, which was created by Osvaldo Cavandoli in 1977.

historique cinema animation disney pixar

The first major animation studios came into existence in 1913. Devices became more refined which enabled better rendering. Raoul Barré invented the peg bar, a tool that is very easy to use. All you have to do is hang perforated sheets on pegs for each sheet to be aligned exactly the same way – which makes it possible to draw a series of pictures far more accurately. To make sure the animation process is going smoothly, all you have to do is flip through the drawings and persistence of vision will enable the illusion of movement.

historique cinema animation disney pixar

The quest for efficiency gained momentum in 1914. John Bray and Earl Hurd invented the cel animation process. They improved Reynaud and Courtet’s idea. Characters were from then on drawn on a transparent sheet and the background scenery was on a sheet of paper underneath. The fact they saved so much working time enhanced productivity. In 1920 Bray presented The Debut of Thomas Cat.

Dave and Max Fleischer came up with a new process in 1915 to improve the life-likeness of movements: the rotoscoping process. The sheet is laid out on a light table onto which scenes from the film are rear-projected. The draughtsman copies the contours of what he sees frame by frame.

historique cinema animation disney pixar

When World War II broke out, the U.S. army was to prove a heaven-sent opportunity for John Bray. He was granted funds to improve animation and thus offer soldiers training through animated films. The studio system broke animation work down into several tasks (as in assembly-line work): first draughtsmen, then colourists… Fleischer Studios even produced a feature film: Gulliver’s Travels (1939).

historique cinema animation disney pixar

A rapid development

It was in 1928 that animation was to undergo a revolution. A cult not to say iconic cartoon character came to light: Mickey Mouse. He was originally named Mortimer, and appeared in the animated short Plane Crazy. Audiences had to wait for Steamboat Willie to be released to get the final version of Mickey aboard his boat.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

1933 was to be the year colour was introduced to the animation industry with Walt Disney’s Three Little Pigs. This work was to win an Academy Award for Best Animated Short Film.

historique cinema animation disney pixar

As is the case with every visionary man, bigger and better things can always be dreamt up. On December 21st, 1937, a fairy tale written by the Brothers Grimm was adapted for the big screen. Snow White and the Seven Dwarfs was Disney’s first full-length animated feature. It required three years of hard work. But those three years helped improve many techniques, starting with the multiplane camera. With this tool, it became possible to create depth of field, which gave the image a more realistic effect. Colours were also to be enhanced with a much wider range and even textured colours. Crews were also to come up with processes to create effects such as running water or rain.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

Disney continued to forge ahead by making many feature films which have become all-time classics. But the creator of Mickey Mouse was not the only one to have this kind of idea. Animated storytelling was to be endorsed all over the world with new techniques, another graphic design, new stories…

Computer animation

Hand-drawn animation came as a revolution in the film industry by offering a new genre. As is the case for everything, techniques change and computers were also to become an animation tool.

In 1978, Tron was released. Here was a feature film with real actors moving about in a setting that was entirely made out of computer-generated imagery.

historique cinema animation disney pixar

But what would this feature be like if we failed to mention Pixar? These studios that specialize in animation were to start out by making commercials but mostly short films that regularly won awards. The strength of these studios lay in their ability to offer a novel animation technique. Gone were the days of making computer-generated imagery for films, their purpose was to henceforth make films that were solely computer-animated.

1995 signalled a new era in animated storytelling: Toy Story was the first feature film ever to be made with computer-generated imagery.

historique cinema animation disney pixar

Other animation techniques.

Only hand-drawn animation and computer-generated animation have been dealt with here. But one must not overlook the fact that there are other processes.

We can mention stop-motion, which consists in taking a picture of a scene and then moving an element a few millimetres along, taking another picture to get the next image and so on. The Nightmare Before Christmas was made that way.

historique cinema animation disney pixar

As for Chicken Run or Wallace and Gromit, they too were made using stop-motion animation techniques, but the elements are made out of modelling clay.

historique cinema animation disney pixar historique cinema animation disney pixar

Computer-generated animation grew in popularity until motion capture came along. An actor who has markers attached to him moves about on a film set and his movements are recorded and then transferred onto computer. The Polar Express, which is entirely made using computer-generated imagery, is a film that for instance uses this process.

historique cinema animation disney pixar

Conclusion.

Nowadays, animation studios compete with one another both regarding screenplays as well as from a technical point of view. Within more than 100 years, we have gone from a few hand-drawn images that had to be viewed through a slit to big-screen features that are made using computer technology. Be it by hand or with a mouse, animation is forever improving and filling us with wonder.[:]

Pixar Planet DisneyPixar Planet Disney