[:fr]Le livre “The Art of Finding Nemo”.[:en]The book “The Art of Finding Nemo”.[:]

, par

[:fr]art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Descriptif.

Auteur : Mark Cotta Vaz.
Editeur : Chronicle Books.
Sortie USA : 1 avril 2003.
Sortie française : Inconnue.
Nombre de pages : 160 pages.
Langue : Anglais.
Dimensions : 24,1 x 2,5 x 29,2 cm.

Achat.

Préface.

La préface, signée John Lasseter et Andrew Stanton, présente l’idée du projet et son acceptation “humoristique” par Lasseter (“tu m’as eu avec le mot “poisson””).

Introduction.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

L’auteur nous décrit son arrivée dans les studios Pixar. Les artistes nous expliquent le lien fondamental qui existe entre le département scénario et le département animation, mais surtout entre la 3D et la 2D.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Chapitre 1 : leaving home.

La première partie nous entraîne sur la conception du récif corallien, avec des artworks et des témoignages des artistes sur la complexité de ce milieu mais l’excitation d’un tel projet.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

La famille poisson-clown est traitée à travers leur personnalité et leur design. Vient ensuite d’autres personnages, dont Dory.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Chapitre 2 : the big blue.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Le monde sous-marin est développé dans cette partie, avec les couleurs de l’océan, la conception des requins, du poisson des abysses, des méduses et des tortues.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book art of finding nemo Livre Disney Pixar Book art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Chapitre 3 : the tank and harbor.

Quittons l’océan, cap sur l’aquarium du dentiste. Après la conception de l’aquarium, nous avons la présentation de quelques personnages qu’il contient, les autres personnages sont juste montrés par des artworks. On apprendra qu’il a été envisagé de mettre Sid comme patient dans la salle d’attente du dentiste.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Le port de Sydney est illustré avec quelques explications sur les choix artistiques effectués.

art of finding nemo Livre Disney Pixar Book art of finding nemo Livre Disney Pixar Book

Verdict.

Une fois la double page des remerciements et de la biographie de l’auteur passée, nous refermons le livre. Malheureusement l’enthousiasme n’aura pas été au rendez-vous. Chaque chapitre commence par un long texte décrivant plus le déroulement du film que sa conception. Si par moment les artistes nous expliquent le personnage, le lieu… c’est trop court au point d’avoir une idée assez précise du travail effectué.

La répétitivité sur “le choix des couleurs” se fait sentir. Et c’est aussi au niveau des couleurs que le bas blesse. Pour un livre sur les dessins préparatoires du film, nous avons en trop grand nombre des dessins à l’aquarel ou en pastel, et peu de storyboard, de croquis… Quantitativement, peu de dessins car chaque dessin fait presque une page entière. On peut certes mieux en profiter, mais moins voir l’étendue du travail et l’évolution du projet.[:en]

 

Auteur

Mark Cotta Vaz
Publisher
Chronicle Books (May 29th, 2003)
Language
English
Number of pages
160 pages

 

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Let us immerse ourselves in The Art of Finding Nemo over the course of 160 pages. The preface, written by John Lasseter and Andrew Stanton, expounds on the idea behind the project and Lasseter’s humorous endorsement of it (“”you had me at the word “fish””).

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

 

INTRODUCTION
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

The author describes his arrival at Pixar Animation Studios. The artists explain the fundamental relationship there is between the Story Department and the Animation Department, but especially between 3D and 2D.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

 

CHAPTER 1 : LEAVING HOME

The first section takes you back over the design of the coral reef, with artwork and artist accounts on the intricacy of that environment but also the excitement over such a project.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

The clownfish family is dealt with through their character and design. Then other characters are featured, including Dory.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

 

CHAPTER 2 : THE BIG BLUE
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

The underwater world is elaborated on in this section, with the ocean colours, the design work that went in to make the sharks, the anglerfish, the jellyfish and turtles.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

 

CHAPTER 3 : THE TANK AND HARBOR

Let us leave the ocean and head for the dentist’s fish tank. After being shown how it was designed, you are introduced to a few characters that live in it, while the other characters are just shown through artwork. The reader learns that they considered putting Sid in as a patient in the dentist’s waiting room.

Sydney Harbour is illustrated with a few explanations on the artistic choices that were made.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Finding Nemo Marck Cotta Vaz

 

VERDICT

Once the two pages of acknowledgments and the author’s biography were read, we closed the book. Unfortunately, the enthusiasm was just not there. Each chapter opens with a lengthy text that describes how the film went more than how it was made. While every now and again the artists explain the character, the location… it is all too brief for you to get an accurate enough idea of the work that was done. The repetitiveness regarding the choice of colours becomes apparent. And the colours are also where the shoe pinches. For a book on the film’s preparatory drawings, there are too many watercolour or pastel drawings, and few storyboards, sketches… Quantitatively, there are few drawings as each one is spread over almost an entire page. You can, admittedly, enjoy them more, but you see less of the work range and how the project progressed.

 

[:]

Pixar Planet DisneyPixar Planet Disney