[:fr]Le livre “The Art of Up”.[:en]The book “The Art of Up”.[:]

, par

[:fr]art of up Livre Disney Pixar Book

Descriptif.

Auteur : Tim Hauser.
Editeur : Chronicle Books.
Sortie USA : 27 mai 2009.
Sortie française : Inconnue.
Nombre de pages : 160 pages.
Langue : Anglais.
Dimensions : 28,9 x 2,2 x 23,5 cm.

Achat.

Foreward.

La préface du livre est signée par le réalisateur : Pete Docter. Il nous apprend qu’il est plus à l’aise pour s’exprimer à travers le dessin que par les mots. Il revient rapidement sur l’annonce du projet avec Bob Peterson, cette histoire émouvante d’un vieil homme et d’une maison qui vole.

art of up Livre Disney Pixar Book

Introduction : flights of fantasy.

art of up Livre Disney Pixar Book

Tim Hauser analyse le travail scénaristique du film. Les scénaristes se sont beaucoup attardés sur les motivations de Carl et sur les relations entre les personnages.

L’histoire était bien différente au début du projet : deux frères sur une cité volante. Cette idée fut abandonnée car l’émotion manquait et le travail sur l’isolation du personnage n’était pas assez profonde.

Pete Docter insiste sur le fait qu’il veut un film empathique, un film qui touche notre coeur. L’idée de faire des chiens intervient assez rapidement car ils ressentent les choses différemment et surtout très simplement.

art of up Livre Disney Pixar Book

Un autre point a été important pour le réalisateur et Bob Peterson, la temporalité. La quête de Carl devait être plus importante que son but.

Le ton lyrique du film fut inspiré des travaux de Miyazaki. Pete Docter est très sensible à la création des mondes que cet homme apporte dans ses mangas.

Chapitre 1 : seeking “simplixety”.

art of up Livre Disney Pixar Book

Dernière ce mot barbare se cache la directive demandée par Pete Docter à son équipe : il faut des formes simples mais avec des détails complexes qui feront oublier cette simplicité. Tout ce chapitre repose sur ça.

Le réalisateur voulait faire un cartoon moderne avec un design féérique. Il s’est appuyé sur la symbolique : la forme carré correspond au passé (Carl) et la forme circulaire au futur (Russell). Ce choix sert encore à alimenter la temporalité et la quête de Carl.

art of up Livre Disney Pixar Book

Un effort a été apporté au design afin d’avoir un style “stop-motion” avec tous ses aspects “fait main”.

A travers ce chapitre, Elie Docter (la fille du réalisateur qui prête sa voix à Ellie Fredricksen) nous raconte son expérience. Certains des dessins qu’on voit dans le film sont les siens.

art of up Livre Disney Pixar Book

Après toutes ces explications, plusieurs pages sont consacrés au travail des personnages avec de nombreuses illustrations et différentes annotations par l’équipe de Pixar. Une citation a retenu notre attention “Dire qu’une image vaut mieux que 1000 mots est vrai, mais je pense que dans notre métier c’est plutôt : une sculpture vaut mieux que 1000 images” (Greg Dylestra, sculpteur).

art of up Livre Disney Pixar Book

Chapitre 2 : no place like home.

art of up Livre Disney Pixar Book

Dans les personnages, un seul manquait et a tout un chapitre pour lui : la maison de Carl.

Pete Docter désirait que la maison puisse avoir une âme, des émotions, que ce soit une actrice silencieuse. L’équipe Pixar a fait un casting des maisons en parcourant plusieurs villes pour trouver le style de maisons qui irait le mieux pour Carl.

Chaque objet dans la maison se devait d’avoir une histoire.

art of toy story 3 Livre Disney Pixar Book

Pour réussir à faire une maison d’une personne âgée, les pixariens nous racontent qu’ils ont beaucoup observés leurs grands-parents, leurs manières de vivre…pour bien retranscrire tout cela dans le film.

Une grande partie est consacrée à ce qui a été source de leur inspiration : Mary Blair, une grande artiste de chez Disney.

Docter nous informe que le film se divise en trois parties grâce à la couleur : le début très coloré, puis des teintes grisatres après le décès d’Ellie avant d’être à nouveau coloré lors de l’arrivée de Russell. Ce schéma de couleurs retranscrit l’esprit de Carl.

Des storyboard, color script et artworks accompagnent ce chapitre.

art of up Livre Disney Pixar Book

Chapitre 3 : adventure is out there !

Ce chapitre est consacré aux paysages. Les pixariens reviennent sur leur voyage dans les tepuis (ces montagnes si particulière qui sortent du sol en bloc) qui les a beaucoup marqués.

art of up Livre Disney Pixar Book

Ils s’expriment aussi sur la difficulté à reproduire tout ce relief, toute cette végétation, par ordinateur. De plus le paysage devait refléter l’état d’esprit de Carl.

Les paysages et les animaux illustrent le reste du chapitre. Nous apprenons au passage que Russell devait au départ s’appeler Lewis.

art of up Livre Disney Pixar Book

Epilogue.

C’est l’un des thèmes du film et c’est ce qui conclut ce livre : la mort. Pixar revient sur ce thème à travers des références chez Disney.

Un hommage à Joe Ranft est aussi rendu par l’équipe ainsi qu’à Joe Grant, dessinateur de chez Disney.

Pete Docter termine sur les relations enfants/grands-parents qu’il espère voir évoluer après visionnage du film.

art of up Livre Disney Pixar Book

Verdict.

Tim Hauser confirme son talent de nous faire rêver à travers les coulisses de Pixar. Le film regorge d’informations intéressantes avec de très bonnes analyses et des témoignages poignants. Toutes les illustrations choisies et les différentes annotations apportent beaucoup à notre compréhension de la production du film.[:en]

 

Auteur
Tim Hauser
Publisher
Chronicle Books (May 1st, 2009)
Language
English
Number of pages
160 pages

 

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

Tim Hauser once again distinguishes himself with The Art of Up, a 160-page piece on the making of Up. The book features analyses, accounts, artwork and photography. Let us check it out.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

FOREWARD

The preface is written by Director Pete Docter. He tells the reader he feels more at ease expressing himself through drawing than words. He takes a quick look back at the time the project was announced with Bob Peterson, the moving story of an old man and a flying house.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

INTRODUCTION : FLIGHTS OF FANTASY
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

Tim Hauser analyzes the work that was done on the film plot. The screenwriters dwelt at length on Carl’s motives and the relationships the characters had with one another.

The story was quite different to what the project had set out to be: two brothers in a floating city. This idea was dropped as it lacked feeling and the work done on the character’s loneliness was not deep enough.

Pete Docter stresses the fact he wanted an empathic film, a film that would pull at your heartstrings. The idea of creating dogs came up quite soon on as they sense things differently and most of all very simply.

Another aspect mattered to the director and Bob Peterson: temporality. Carl’s quest had to be more important than its purpose.

The film drew its lyrical tone from Miyazaki’s works. Pete Docter is very taken with the designing of worlds this man provides his mangas with.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

CHAPTER 1 : SEEKING “SIMPLIXETY”
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

Behind this non-standard word lie the guidelines Pete Docter instructed his team with: you need shapes that are simple but that have elaborate details which will help you overlook this simplicity. The entire chapter is based on this.

The director wanted to make a modern-day cartoon that had a magical design. He drew on symbolism: the square shape stands for the past (Carl) and the round shape for the future (Russell). This choice once again helps sustain the sense of temporality and Carl’s quest.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

An effort was made with the design so as to have a stop-motion style with all its “handmade” qualities.

Throughout this chapter, Elie Docter (the director’s daughter who lends her voice to Ellie Fredricksen) recounts her experience. Some of the drawings you see throughout the film are her own.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

After all these accounts, several pages are given over to the work done on characters, with many illustrations and various notes provided by the Pixar team. One quote caught our attention: “Saying a picture is worth 1000 words is true, but I think that in our job it is more: a sculpture is worth 1000 pictures” (Greg Dykstra, sculptor).

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

CHAPTER 2 : NO PLACE LIKE HOME
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

Among the characters, only one was missing and it is featured in an entire chapter of its own: Carl’s house.

Pete Docter wanted the house to have a soul and feelings, for it to be a silent actor. The Pixar team did a house casting session by travelling through several towns to find the style of house which would best suit Carl.

Each item in the house had to have a story.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

To successfully design the house of an elderly person, the Pixarians describe how they closely observed their grandparents, their way of life… so as to convey all these elements properly throughout the film.

A large part is given over to the one who was their source of inspiration: Mary Blair, a famous Disney artist.

Docter informs the reader that the film is divided into three parts by way of colour: the beginning is very colourful, and then there are greyish colours following Ellie’s death, until Russell turns up and the film is once again colourful. This colour scheme reflects Carl’s mood.

Storyboards, colour scripts and artwork are featured in this chapter.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

CHAPTER 3 : ADVENTURE IS OUT THERE !
Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

This chapter is given over to landscapes. The Pixarians take a look back at their trip to the tepuys (those mountains which are so unusual and come out of the ground in blocks) which left a great impression on them.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

They also mention the difficulty they had recreating all this relief and all this greenery by computer. Furthermore, the landscape had to reflect Carl’s state of mind.

The landscapes and animals illustrate the rest of the chapter. The reader learns in passing that Russell was initially going to be called Lewis.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

EPILOGUE

It is one of the themes in the film and it is what the book ends on: death. Pixar takes a look back at this theme through various Disney references.

The team also pays tribute to Joe Ranft as well as Joe Grant, a Disney draughtsman.

Pete Docter finishes on grandparent/grandchildren relationships he hopes to see change after people have seen the film.

Pixar Planet Disney Livre The Art Of Up Tim Hauser

 

VERDICT

Tim Hauser confirms his talent for firing our imagination through Pixar’s behind-the-scenes sequences. The book is packed with interesting information and features very good analyses and deeply moving accounts. All the illustrations that have been chosen and the various notes add greatly to our understanding of how the film was made.

 

[:]